22 d'octubre de 2018

Anem d’exposicions

Avui, 22 d’octubre, he anat a veure l’exposició “Creadors de consciència”, 40 fotògrafs compromesos, que està allotjada al Palau Robert de Barcelona fins el 10 de febrer de 2019.

S’hi presenten algunes obres de quaranta foto-reporters especialitzats en reflectir amb el seu ull fotogràfic escenes úniques que conviden a la reflexió, una majoria de les quals haurem vist publicades en els mitjans de premsa gràfica.

M’ha fet pensar una frase que he llegit sobre la feina d’aquests homes i dones (molt poques), definida com “la recreació de l’estètica de la misèria humana”. És ben cert que en la majoria de casos és així, tothom recordem imatges crues de guerres, morts, massacres, genocidis, condicions de vida infrahumanes, etc, etc. Però aquests foto-reporters també han sabut trobar pau i a vegades un cert somriure entre tanta ignomínia.

S’hi reconeixen algunes de les més icòniques imatges dels darrers temps, com aquesta de Samuel Aranda, que va merèixer el premi World Press Photo. Una Pietà del segle XXI

 

 

I molt sovint no cal anar a zones bèl·liques per copsar condicions de vida difícil. Aquesta està feta molt a prop nostre, concretament als voltants del Camp Nou de Barcelona. La dura vida dels transexuals que es prostitueixen per tal de poder estalviar prou diners com per pagar les factures del canvi de sexe

 

O reflectir el immens contrast de la convivència, casa per casa, del que podríem dir un habitatge digne del que no ho és. Tot és Caracas.

 

Moments per a l’esbarjo també són captats pel fi ull fotogràfic del foto-reporter. (Permeteu-me un apunt de tècnica fotogràfica: per tal de remarcar la figura i acció del milicià, el fotògraf ha desenfocat a consciència no tan sols el fons darrera del personatge, sinó també zones al costat d’ell que haurien d’estar enfocades)

 

I en aquestes del meu homònim Clemente Bernad, que no dubta gens ni mica en eliminar bona part de la informació (foto de l’esquerra) per tal de deixar el què interessa, i el trencament amb les regles de composició. Per cert, el treball d’aquest fotògraf va de plasmar les troballes en la trobada i exhumació de cadàvers en les fosses de la Guerra espanyola.

 

Tan pel motiu de la informació que se’ns ensenya com per mirar les fotos des del punt de vista tècnic, és una exposició que val molt la pena de visitar.

Climent Clerch